Träning: Löpning

Jag har fått frågan många gånger hur det funkar att träna med skolios och då framförallt som opererad. Skriver ett svar här så kan alla läsa :)
 
Ofta får jag frågan hur snabbt jag kunde börja träna igen efter min operation av de som väntar på sin operation.
Jag förstår oron, jag mins den!
Jag är en välldigt otålig människa som alltid har älskat att dansa och träna. Det ni verkligen alltid måste försöka komma ihåg, framförallt under rehabiliteringen, är att ni alltid tränar för framtiden. Går man för fort fram riskerar man smärta i framtiden.
När man har något man verkligen gillar att göra kan det vara svårt att hålla sig, jag vet! Men försök!
Den första tiden efter operationen är det viktigast att fokusera på att ta sig upp ur sängen så ofta som möjligt för att lära sig att klara sig själv igen. Det kommer att vara tillräckligt jobbigt i början. I början är gång A och O börja förskiktigt och öka på sträckan i takt med att du blir starkare. Gång stärker musklerna utan att vara för påfrestande. Efter ca. 3 månader kan man försöka börja simma lite försiktigt.
Allting du gör kommer att kännas anorlunda efter din operation så mitt tips är allt alltid ha någon med sig första gången man provar något nytt.När jag provade simning första gången kände jag mig så tung så jag trodde jag skulle sjunka som en sten. Börja försiktigt och öka längderna efter hand. Även simning är en skonsam träning som stärker hela kroppen vilket är toppen efter operationen.
Jag vet inte vad de säger nu men när jag opererades sa man att jag fick vara med på idrotten och börja med försiktig träning efter 9-12 månader.
Efter 12 månader började jag dansa igen, springa och vara med på idrotten i skolan.
Jag hade ju en ny smärta som kom av en skruv vilket gjorde att jag ofta hade ont efter att jag hade tränat. 
Jag försökte ändå komma igång och jag höll ut i kanske 8 månader. Sedan togs jag tillbaka till sahlgrenska för borttagning av två skruvar. Nu sex månader efter den operationen som var mycket lättare att komma tillbaka ifrån har jag börjat träna på gym och börjat springa igen på riktigt. Jätte skönt!!! :D
 
Okejj, det tog ett tag innan detta gick in i huvudet på mej, eller kanske mer rätt, innan jag ville fatta det. Ingen träning kommer att vara som innan direkt. Det kommer att ta tid och det kommer att krävas ett nogrant jobb av dej om du vill tillbaka till den nivå du var på innan. Du måste vara oerhört noga med att lyssna på din kropp och att alltid utgå från dej själv. Var noga med att göra övningar du fått av sjukgymnast för att stärka upp ryggen. Du förlorar mycket muskler under operationen och tiden du är sängliggande och du kommer att känna av nya muskler du knappt viste att du hade. Träna försiktigt, var noga och låt det ta tid!!!!! Det kanske är tråkigt för stunden men det är värt det i framtiden!!
Har ni frågor eller undrar nåt i allmänhet så får ni gärna maila till mej :)
[email protected]
 
Varma Kramisar Julia
Lycka till!!
 
 
 
   


Kommentarer
Postat av: isabell

Hej! Jag opererades för skolios för 3 år sedan och är riktigt sugen på att börja styrketräna. Är detta något som du har gjort? Tror du det kan göra allting värre i framtiden?
Tacksam för svar

2014-04-25 @ 10:54:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: