Vad är skolios?

Skolios är en snedviridning i ryggen som man kan ha sedan födseln. Ryggraden kan också växa snett eller så kan det vara en muskel och nervsjukdom som ger obalans i musklerna. Skolios är en ärftlig sjukdom som oftast drabbar tjejer i tonnåren. Oftast upptäcks en skolios av sjuksköterskan på skolan som regelbundet kontrolerar barnens ryggar vid hälsokontroller. Man kan också upptäcka den själv om man har besvär av den och då tar man kontakt med läkare som, om det behövs, skickar en vidare till ett sjukhus med rygg, eller skoliosavdelning. Som i mitt fall, jag fick veta av min skolsköterska att jag hade skolios men att den inte var så allvarlig så att den behövde behandlas. Senare fick jag ont i mina lungor och sökte till min vårdcentral där man upptäckte att min krök vuxit och de skickade mej till KSS i Skövde för röntken och därifrån skickades jag till Shalgrenska sjukhuset i Göteborg.

// Julia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: