Hur behandlas skolios?

Behandling: skolios kan behandlas på lite olika sätt. Har man en mindre krök och behandlas på Shalgrenska kan ban behandlas med en så kallad Providenca korsett. Denna korsett behandlades jag med till en början. Denna har man på sig minst 8 timmar om dygnet. Den har större press på ryggraden än Bostonkorsetten som man har 20-22 timmar om dygnet. Har man en stor krök eller om korsetten inte hjälper (som i mitt fall) så kan man operera ryggraden. Detta innebär att man stelopererar den del av ryggraden som är sned. Man sätter in ett metall stag på varje sida av ryggraden och sedan skruvar man fast dem med skruvar i ryggradens kotor. 
Detta gjorde jag när jag när jag var 15 år för att min korsett inte hjälpte. Jag låg på sjukhus i nio dagar. 
Jag hade min färälldrar med mej under hela operations dagen och dagen efter. Sedan åkte min pappa hem till min syster men mamma var kvar hela tiden. Det var otroligt skönt att ha henne där hela tiden. Det är ingen liten operation och det är tufft.

// Julia  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: